بسمه تعالی
« اساسنامه انجمن صنفی کارگری ایمنی – بهداشت حرفه ای و محیط زیست ( (HSEاستان آذربایجان شرقی»
مصوب مجمع عمومی فوق العاده مورخه ۰۷/۰۴/۱۴۰۱
موضوع آگهی روزنامه دعوت به مجمع عمومی فو ق لعاده انجمن صنفی کارگری مسوولین ایمنی،بهداشت حرفه ای ومحیط زیست(HSE) استان آذربایجان شرقی
شماره۱۲۹۱
مورخ ۱۰/۰۳/۱۴۰۱
فصل یکم – کلیات
ماده ۱ – هدف :
به استناد ماده ۱۳۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران و در اجرای آییننامه انجمنهای صنفی و کانون های مربوط و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارگران که خود متضمن حفظ منافع جامعه نیز می باشد ؛ این اساسنامه برای تشکیل این انجمن صنفی تدوین میگردد .
ماده۲ – نام ، حوزه فعالیت و اقامتگاه قانونی انجمن صنفی :
نام انجمن صنفی : انجمن صنفی کارگری ایمنی – بهداشت حرفه ای و محیط زیست ( (HSEاستان آذربایجان شرقی می باشد که در این اساسنامه به اختصار « انجمن صنفی » نامیده میشود .
حوزه فعالیت انجمن صنفی – حوزه جغرافیایی استان آذربایجان شرقی می باشد ، نشانی اقامتگاه قانونی و محل استقرار دفتر مرکزی انجمن تبریز خیابان ۱۷ شهریور نرسیده به تقاطع باغشمال ساختمان آپادانا طبقه ششم واحد غربی ۰۴۱ ۹۱۰۰۹۵۹۶ می باشد.
تبصره – هیأت مدیره میتواند هر زمان که ایجاب نماید ، اقامتگاه قانونی انجمن صنفی را در محدوده حوزه فعالیت خود تغییر داده و مراتب را همزمان از طریق سایت و صفحات مجازی انجمن به اطلاع به اعضاء رسانده و به طور کتبی به اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز منعکس نماید .
ماده ۳- وظایف و اختیارات انجمن صنفی :
۱- کوشش برای استیفای حقوق و خواسته های مشروع و قانونی اعضا .
۲- بررسی ، تحقیق و جمع آوری اطلاعات درباره مشکلات ، شناخت نیازها و اولویت ها .
۳- برنامه ریزی برای تامین نیازهای صنفی ، آموزش ، توسعه و گسترش فعالیت ها .
۴- کوشش به منظور ارتقای بهره وری منابع و ظرفیت تولید .
۷- انجام تحقیقات لازم و ارائه نظر مشورتی و حقوقی در خصوص تهیه لوایح و طرح های مربوط به قوانین کار و تامین اجتماعی و مسائل رفاهی و حقوق قانونی کارگری به مراجع ذیربط .
۸- دریافت ورودیه، حق عضویت وکمک های مالی داوطلبانه مطابق اساسنامه .
۹- همکاری برای تأسیس ، تقویت و گسترش شرکت های تعاونی مرتبط با وظایف انجمن صنفی به منظور برخورداری اعضا از تسهیلات بیشتر.
۱۰- حمایت ودفاع از حقوق و منافع صنفی و حرفهای اعضا از طریق ارایه پیشنهاد و جلب پشتیبانی مراجع و سازمان های دولتی و ملی نسبت به هدف های انجمن .
۱۱- خرید، فروش و تملک اموال منقول و غیرمنقول انجمن صنفی به نام و به حساب انجمن صنفی.
۱۲- عضویت در کانون انجمنهای صنفی مربوط پس از تصویب مجمع عمومی با رعایت مقررات قانونی .
۱۲- همکاری با سایر تشکل های صنفی و انجام سایر وظایف و اختیاراتی که به موجب مقررات قانونی بر عهده انجمن های صنفی قرار داده شده یا خواهد شد.
۱۴- قبول مسئولیت و همکاری با وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای رسمی در انجام وظایف و تکالیفی که این دستگاه ها به انجمن های صنفی محول می کنند و آمادگی برای ارائه مشورت های لازم به آن هایت و جاد ارتباط با تشکل ها و سازمان های مرتبط با وظایف انجمن های صنفی یا
کانون های مربوط در داخل یا خارج از کشور درچارچوب فعالیت های صنفی و قوانین و مقررات کشور.۱۳- شرکت در مذاکرات حرفه ای با سایر سازمان های کارفرمایی و انعقاد پیمان های دسته جمعی با سازمان های کارگری .
ماده ۴ – وظایف اختصاصی انجمن صنفی:
۱- مشاوره-همکاری و نظارت بر کلیه واحدهای تولیدی-توزیعی و نگهداری اقلام- خدماتی-عمرانی نهادهای دولتی و غیر دولتی در امرایمنی- بهداشت و محیط زیست وارائه گزارش به مراجع ذیصلاح قانونی در صورت لزوم
۲-بررسی وتعیین صلاحیت کلیه پیمانکاران عمرانی-خدماتی – توزیعی و …و واحد های صنفی مرتبط از نظر ایمنی بهداشت حرفه ای و محیط زیست و هرگونه اقدام در این راستا
۳ – برنامه ریزی واقدام جهت فرهنگ سازی –اطلاع رسانی ، آموزش برگزاری گردهمایی ها ، سمینارها و موارد مرتبط با HSE
۴-همکاری و مشارکت درامرسیاستگزاری برنامه ریزی نظارت و ارزیابی و ارائه راه حلهای فنی تخصصی.
۵_شناسایی واحدهای صنعتی – صنفی – پیمانکاری و عمرانی و توزیعی فاقد مسئولین ایمنی و بهداشت حرفه ای و اقدام برابر قانون جهت جذب فارغ التحصیلان ایمنی و بهداشت حرفه ای در واحد های اعلامی .((توضیح اینکه : این بند مختص اعضا بوده و فعالیت دراین حوزه مصداق کاریابی نمی باشدو درقبال این فعالیت هیچ گونه وجهی از طرفین اخذ نخواهد شد))
۶-هرگونه اقدام در راستای ثبات شغلی و تامین معاش در شان سمت مسئولین و کارشناسان ایمنی ، بهداشت حرفه ای و محیط زیست .
۷-مشاوره و بررسی و اعلام نظر در خصوص مشکلات کارگری و کارفرمایی در چهارچوب وظایف انجمن ایمنی بهداشت حرفه ای و محیط زیست و ارائه گزارش به مراجع ذیصلاح درصورت لزوم.
۸-همکاری در اجرای کلیه موارد قانون کار و آئین نامه ها و بخشنامه های صادره از طرف وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکی و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی.
۹-هرگونه اقدام درتشکیل پرونده و غیره بخش غیر حاکمیتی تائید صلاحیت مسئولین ایمنی و بهداشت حرفه ای در صورت واگذاری از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت ودرمان وآموزش پزشکی.
۱۰- هرگونه اقدام در راستای همکاری و جلب مشارکت کلیه واحد ها و ارگانهای دولتی و غیر دولتی در استحکام جایگاه ایمنی و بهداشت کار و فرهنگ سازی در این خصوص.
۱۱-حضور نماینده ویا نمایندگان انجمن در همایشها سمینارها و جلسات ملی و استانی , وبین المللی درراستای صیانت از منافع اعضاء و یا ارتقاء سطح دانش کاربردی در انجمن
فصل دوم/شرایط عضویت ، تعلیق ، سلب عضویت و منابع مالی انجمن صنفی
ماده ۵ – شرایط عضویت :
کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی در صورت دارا بودن شرایط زیر میتوانند به دو صورت عضو اصلی و فرعی عضویت این انجمن صنفی درآیند :
۱- شاغل در حرفه یا صنعت درسطح استان آذربایجان شرقیدر حوزه فعالیت انجمن صنفی با ارایه مدارک معتبر برای اعضای اصلی شامل کارت ملی-مدرک تحصیلی مرتبط در حوزه ایمنی- بهداشت حرفه ای و HSE و برای اعضاء فرعی کارت ملی-مدرک تحصیلی مطابق با آئین نامه مسئولین ایمنی و شرایط کارگاه –تائیدیه صلاحیت مسئولین ایمنی
۲- ارایه مدارک معتبر مبنی بر اشتغال .
تبصره: برای اعضای فرعی جهت عضویت معرفی نامه از محل کار الزام دارد.
۳- قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه وتصمیمات و مصوبات قانونی ارکان انجمن صنفی.
۴- پرداخت ورودیه و حق عضویت مطابق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی عادی .
تبصره ۱- همه ی واجدان شرایط میتوانند آزادنه عضویت انجمن صنفی را بپذیرند و هیچ کس را نمیتوان به عضویت در انجمن صنفی ، مجبور یا از قبول عضویت در آن منع نمود .
تبصره ۲- چنانچه به دلیل واجد شرایط نبودن بعضی از متقاضیان، تقاضای عضویت آنان از سوی هیأت مدیره پذیرفته نگردد؛ متقاضی میتواند شکایت خود را در اولین جلسه مجمع عمومی عادی مطرح نماید . تصمیمات مجمع عمومی عادی در این زمینه قطعی است .
تبصره ۳ – در صورت عدم تمایل به ادامه عضویت می بایست مراتب کتباً به هیات مدیره انجمن صنفی اعلام گردد تا مشمول تعهداتی که در آینده ایجاد می گردد، نشوند .
۵-امکان عضو گیری یا تمدید عضویت بعد از گذشت ۲۴ ساعت از چاپ آگهی روزنامه دعوت به مجامع عمومی و فوق العاده تا ۲۴ ساعت بعد از تشکیل مجمع ممنوع بوده و جهت جلوگیری از تضیع حقوق اعضا عضویت افرادی که صرفا” در این فرجه به پایان رسیده تا روز مجمع معتبر تلقی خواهد شد و امکان حضور درمجامع و انتخابات را خواهند داشت
ماده ۶ – موارد تعلیق یا محرومیت از عضویت انجمن صنفی :
۱- عدم پرداخت به موقع حق عضویت تعیین شده با توجه به ماده ۸ این اساسنامه (با اعلام مسئولان مالی انجمن صنفی) .
۲- عدم رعایت مفاد این اساسنامه ، توصیهها و تصمیمات قانونی هریک از ارکان انجمن (باتشخیص هیأت مدیره انجمن صنفی) .
۳- از دست دادن شرایط مندرج در ماده ۵ این اساسنامه.
۴- آراء قطعی صادره از سوی مراجع قضایی کشورمبنی بر محرومیت از حقوق اجتماعی .
۵- تغییر حرفه یا صنعت و عدم فعالیت بیش از شش ماه در حرفه یا صنعت مربوط
تبصره ۱ – در موارد بندهای ۱و ۲ عضویت شخص مورد نظر تا تشکیل مجمع عمومی عادی به حالت تعلیق درمی آید وتارفع تعلیق توسط مجمع عمومی عادی ، حق رای نخواهد داشت و در موارد ۳ و ۴ و ۵ محرومیت از عضویت با رای مجمع عمومی عادی قطعی می گردد .
تبصره ۲- اعتراض عضو معلق می تواند در اولین جلسه مجمع عمومی عادی مطرح و تصمیمات مجمع در این مورد قطعی و لازم الاجرا است و دبیرخانه موظف است شکایت معترض را به مجمع عمومی عادی اعلام نماید .
تبصره ۳ – عضوی که تعلیق یا سلب عضویت می گردد موظف به انجام تعهدات پذیرفته شده خود می باشد .
۶-هرگونه تبلیغ یا تفرقه افکنی برعلیه انجمن و یا هیات مدیره و بازرسان آن منجر به تعلیق حداکثر سه ساله و یا محرومیت کامل خواهد شد.
ماده ۷- منابع مالی انجمن صنفی :
اعضاء اصلی: با رشته تحصیلی مرتبط(ایمنی-بهداشت حرفه ای و (HSE:
الف – ورودیه برای هر عضومبلغ ۷۰۰۰۰۰ ریال که فقط برای یک باردریافت میگردد و مبلغ آن توسط مجمع عمومی تعیین می گردد .
ب – حق عضویت سالیانه معادل ۲۵۰۰۰۰۰ریالنحوه پرداخت آن به صورت آنلاین از طریق درگاه پرداخت اینترنتی سایت انجمن یا کارتخوان متصل به حساب (۰۳۰۲۳۴۷۵۲۰۰۰۲)بانک آینده خواهد بود.
اعضاء فرعی با رشته تحصیلی غیر مرتبط ولی دارنده تائید صلاحیت از مراجع ذیصلاح:
الف – ورودیه برای هر عضومبلغ ۹۰۰۰۰۰ریال که فقط برای یک باردریافت میگردد و مبلغ آن توسط مجمع عمومی تعیین می گردد .ب – حق عضویت سالیانه که معادل ریال ۳۸۰۰۰۰۰نحوه پرداخت آن به صورت آنلاین از طریق درگاه پرداخت اینترنتی سایت انجمن یا کارتخوان متصل به حساب (۰۳۰۲۳۴۷۵۲۰۰۰۲)بانک آینده خواهد بود. نکته: مبنای دریافت حق عضویت سالانه این گروه بر اساس مجوز صادره از سوی مراجع ذیصلاح برای فعالیت ایشان از یکسال لغایت پایان اعتبار مجوز ایشان خواهد بود.
نکته: اعضاء اصلی و فرعی بلحاظ حق شرکت در مجمع عادی و فوق العاده طی دعوتنامه و آگهی روزنامه یکسان می باشند.
تبصره۱: هیات مدیره مجاز خواهد بود بنا به تشخیص طبق صورتجلسه داخلی نسبت به اعمال تخفیف مقطعی در حق عضویت و ورودیه به نفع اعضاء اقدام نماید.
تبصره ۲: هیات مدیره مجاز خواهد بود تا طبق شرایطی تا نسبت به صدور کارت عضویت با تخفیف به نفع اعضاء برای ۱ الی ۳ سال اقدام نماید.
پ– کمک های مالی داوطلبانه اعضا و واحدها وشرکتهای عضو وغیر عضو.
ت_ اخذ هزینه ها وحق الزحمه مربوط به بررسی –بازدید و یاهراقدام مورد نیاز برای تاییدیه ایمنی پیمانکاران و مسئولین ایمنی و یا سایر خدمات واگذاری شده برانجمن
ث_ برگزاری کلاسهای آموزشی درکلیه حیطه و زیر شاخه هایHSE و بهداشت محیط
ج- تشکیل کمیته حقوقی وفعالیت طبق آئین نامه تنظیمی مصوب هیات مدیره.
ح- اخذ هزینه های ایاب ذهاب از مراکز تحت بررسی و بازدید و آموزش.
چ- اخذ هزینه اسپانسری از افراد و یا واحد هایی که با منافع و اهداف انجمن همسو می باشند.
خ-سایر مصوبات هیات مدیره در راستای اقدامات همسو با فعالیت انجمن یا تسریع در خدمات ارائه شده به مراجعین
د- مشارکت درارائه خدمات بهداشت حرفه ای-طب کار طی اخذ مجوز از مجاری قانونی یا تفاهم نامه همکاری با مسئولیت واحد های مجاز کلیه خدمات ایمنی و ارزیابی ریسک تدوین HSEPELANو تهیه توزیع وسایل حفاظت فردی
تبصره ۱- قبول و دریافت کمکهای مالی از سایر اشخاص حقیقی و حقوقی غیر عضو منوط است به عدم ایجاد مانع جهت دستیابی به اهداف و منافع انجمن .
تبصره ۲- انجمن صنفی باید دارای حداقل ۲ دفتر با عنوان های دفتر عضویت و دفتر امور مالی باشد که درصورت ثبت الکترونیکی عضویت و تمدید عضویت از طریق سایت انجمن مستندات خروجی قابل قبول خواهد بود.
ماده ۸- کلیه اعضا باید حق عضویت خود را به طور مرتب و با توجه به ماده۷ به حساب بانکی که انجمن صنفی تعیین و اعلام نموده از طریق کارتخوان و یا درگاه اینترنتی متصل به صفحه عضویت و تمدید عضویت پرداخت نمایند .
تبصره ۱- مبالغی که به عنوان ورودیه و حق عضویت دریافت میشود، قابل استرداد نیست .
تبصره ۲- هیأت مدیره نمیتواند منابع مالی انجمن صنفی را خارج از حدود مقرر در این اساسنامه و بدون مصوبه داخلی هیات مدیره به مصرف برساند .
تبصره ۳-پرداخت هرگونه وجه در قالب پاداش- حق الجلسه و امثالهم به هیات مدیره که به تصویب مجمع عمومی و یا جلسه هیات مدیره رسیده باشددر اولویت اول از درآمد هایی غیر از حق عضویت تامین خواهد شد.
تبصره۴:هرگونه عضو گیری یا تمدید عضویت از تاریخ درج آگهی مجامع عمومی و فوق العاده انجمن تا روز بعد از تشکیل جلسه ممنوع بوده و اعتبار عضویت افرادی که در این زمان به اتمام می رسد یکماه به صورت خودکار تمدید گردیده و این افراد مچاز به شرکت در مجمع و انتخابات خواهند بود.
ماده ۹ – چنانچه هر یک از اعضا بدون دلیل موجه از پرداخت حق عضویت خودداری نماید، از طرف خزانهدار به وی اخطار کتبی داده میشود و چنانچه از تاریخ اخطار، حداکثر ظرف یک ماه اقدام به پرداخت حق عضویت عقب افتاده ننماید ، با تصویب هیات مدیره، عضویت شخص مذکوردرانجمن صنفی، به حالت تعلیق در می آید . اخراج یا قبول مجدد عضویت آنان از اختیارات مجمع عمومی عادی میباشد .
تبصره ۱- تشخیص موجه بودن دلیل اعضای مورد نظر، با هیأت مدیره خواهد بود .
تبصره۲- ارائه هرگونه خدمات به اعضای انجمن منوط به ارائه کارت عضویت فیزیکی یا الکترونیکی معتبر خواهد بود.
فصل سوم/ارکان انجمن صنفی
ماده ۱۰- ارکان انجمن صنفی عبارت است از :
۱- مجمع عمومی ۲- هیأت مدیره ۳- بازرس یا بازرسان
الف – مجمع عمومی ، حدود وظایف و اختیارات آن :
ماده ۱۱ – مجمع عمومی که عالیترین رکن انجمن صنفی است؛ از اجتماع اعضاء حقیقی و اعضای حقوقی ، با هماهنگی اداره کل تعاون، کارورفاه اجتماعی آذربایجان شرقی به دو صورت عادی وفوق العاده تشکیل می گردد.
تبصره ۱ – برای تشکیل مجامع عمومی عادی وفوق العاده، هیأت مدیره موظف است نسبت به دعوت اعضاء به وسیله دعوتنامه کتبی وانتشارآن درروزنامه ای که نام ونوع آن به تصویب مجمع عمومی عادی رسیده است بطوریکه در آن روز ، ساعت، مکان تشکیل و دستور جلسه به طور روشن قید شده باشد؛ اقدام نماید. بدیهی است از تاریخ دعوت اعضاء تا تشکیل مجمع عمومی و همچنین بین دو مرحله مجمع عمومی ، می بایستی حداقل ۲۰ روز کاری و حداکثر ۴۵ روز فاصله باشد .
تبصره ۲ – هیات مدیره مکلف است دست کم سه ماه قبل از پایان دوره ، مجمع عمومی عادی را برای تجدید انتخابات به صورت حضوری یا مجازی دعوت نماید . این دعوت با تصویب هیات مدیره خواهد بود .
تبصره ۳ – بازرسان یا یک سوم اعضاء(دارنده گان کارت عضویت اعم از فیزیکی یا الکترونیکی ( عضواصلی) معتبر) می توانند در هر زمانی که تشخیص می دهند نسبت به تشکیل جلسه مجمع عمومی عادی اقدام نمایند .
تبصره ۴ – دعوت کنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق العاده ، مکلفند موضوع و تاریخ تشکیل مجمع عمومی را حداقل بیست روز پیش از تشکیل بدون احتساب ایام تعطیل ، با دعوت نامه کتبی به اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اعلام نمایند .
تبصره ۵ – اخذ رای در جلسات مجامع عمومی علنی است مگر در مورد انتخاب هیات مدیره ، هیات داوری و بازرسان و سایر مواردی که مجمع عمومی تصویب نماید ؛ به طور کتبی و مخفی به عمل خواهد آمد .
تبصره ۶- با توجه به داشتن حق وکالت ، هریک از اعضای انجمن می توانند یکنفر را از اعضا بعنوان نماینده تام الاختیار جهت شرکت در مجمع عمومی با در اختیار داشتن حق رای به وکالت از طرف خود با معرفی نامه کتبی به مجمع معرفی نماید .
ماده ۱۲- مجمع عمومی عادی هر سال یک بار با حضور حداقل نصف به اضافه ی یک اعضاء رسمیت
می یابد . چنانچه بار اول به نصاب لازم نرسد ؛ برای بار دوم به همان ترتیب دعوت و با حضور حداقل یک سوم اعضا رسمیت خواهد یافت . درصورتی که پس از طی مراحل اول و دوم ، مجمع عمومی عادی حد نصاب لازم را کسب ننماید ؛ مرحله سوم آن با حضور عده حاضر )به شرط آن که تعداد افراد حاضر در مجمع کمتر از ۱۰۰ نفر نباشد)برگزار خواهد شد .
تبصره ۱ – نمایندگان اعضای حقوقی حاضر در مجامع عمومی بایستی رییس هیات مدیره یا یکی از اعضای هیات مدیره یا مدیر عامل باشند .
تبصره ۲ – مجمع عمومی عادی در مواقع ضروری بنا به تشخیص ودعوت هیأت مدیره یا بازرسان یا یک سوم اعضاء به طور فوق العاده تشکیل می گردد. این مجمع نیز دارای وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی می باشد و ترتیب دعوت و تجدید دعوت و نصاب آن نیز، همانند مجمع عمومی عادی خواهد بود .
تبصره ۳- تصمیمات مجمع عمومی عادی در کلیه مراحل، با اکثریت نصف بعلاوه یک آراء حاضران معتبر است، مگر در موارد انتخاب هیأت مدیره و بازرسان که با اکثریت نسبی آرای حاضران نافذ خواهد بود .
ماده ۱۳ – وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی عبارتست از :
۱- استماع گزارش هیأت مدیره وبازرس یا بازرسان در مورد کارهای انجام شده و رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب آن و همچنین اتخـاذ تصمیم نسبت به پیشنهادهای مربوط به برنامـه هـای سـال جاری و آتـی انجـمن صنفی .
۲- استماع ، رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب یا عدم تصویب گزارش مالی خزانه دار درخصوص صورت های مالی سالانه و بودجه آتی انجمن صنفی .
۳- ارایه رهنمود و تصویب سیاست های کلی و تعیین خط مشی و برنامه های آتی انجمن صنفی .
۴- تعیین چگونگی اطلاع رسانی به اعضاء درخصوص دعوت به مجمع عمومی وسایر موارد .
۵- بررسی و تصویب یا رد تقاضای متقاضیان عضویت در انجمن صنفی که صلاحیت آنان از سوی هیأت مدیره تأیید نشده باشد .
۶- رسیدگی نهایی به اعتراض کسانی که طبق مقررات انضباطی این اساسنامه ، عضویت آنان در انجمن صنفی معلق یا سلب عضویت شده اند( موضوع ماده ۶ اساسنامه ) .
۷- تفویض اختیار به هیأت مدیره در مورد انعقاد پیمان های دسته جمعی برای استیفای حقوق و خواسته های قانونی اعضا .
۸- ایجاد کمیته ها و همکاری برای تأسیس و تقویت شرکت های تعاونی وسایرمراکزمرتبط.
۹- انتخاب اعضای هیأت مدیره و بازرسان انجمن صنفی.
۱۰- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت در کانون انجمنهای صنفی مربوط یا خارج شدن از کانون های مذکور.
ماده ۱۴ – مجمع عمومی فوق العاده جهت اتخاذ تصمیم در موارد موضوع ماده ۱۵، بنا به دعوت هیئت مدیره یا بازرسان یا یک سوم اعضاء اصلی با حضور نصف بعلاوه یک اعضا تشکیل خواهد شد . چنانچه بار اول این نصاب حاصل نشود ؛ در مرحله دوم با حضورحداقل یک سوم اعضاء رسمیت می یابد و در هر حال تصمیمات آن اعم از مرحله اول یا دوم ، با اکثریت دو سوم آراء اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود .
ماده ۱۵- وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده عبارتست از :
۱- طرح و تصویب اصلاحات اساسنامه .
۲- عزل انفرادی یا دسته جمعی اعضای هیات مدیره و بازرسان .
۳- انحلال انجمن صنفی و انتخاب هیأت تصفیه .
۴-تغییرمیزان ورودیه و حق عضویت اعضاء.
تبصره – پیشنهادها در زمینه تغییر یا اصلاح مواد اساسنامه ، باید حداقل بیست روز قبل از برگزاری مجمع به اطلاع اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی برسد .
ماده ۱۶– پس از به حد نصاب رسیدن تعداد اعضای حاضر و اعلام رسمیت جلسه مجامع عمومی توسط رئیس یا یکی از اعضای هیئت مدیره، بلافاصله هیأت رئیسه مجامع عمومی مرکب از دست کم یک رئیس ، یک نایب رئیس و یک منشی از بین اعضای حاضر با رأی اکثریت اعضاء انتخاب و اداره ی جلسه را بر عهده خواهند گرفت .
تبصره۱: چنانچه انتخابات هیأت مدیره و بازرسان یا یکی از آنها نیز در دستور کار مجمع عمومی عادی باشد ؛ دو نفر دیگر به عنوان ناظر از بین اعضای حاضر در جلسه با رای اکثریت اعضا انتخاب می شوند مشروط بر اینکه انجمن دارای بیش از ۱۵ عضو باشد.
تبصره۲- اعضای هیأت رئیسه مجمع عمومی عادی وهیأت نظارت بر انتخابات نباید کاندیدای عضویت درهیأت مدیره و بازرسان باشند ( مگر زمانی که حاضران مجمع عمومی کمتر از ۲۰ عضو باشد) .
تبصره۳- برگزار کنندگان مجامع عمومی موظفند فهرست اسامی و مشخصات اعضای انجمن صنفی را تهیه و پیش از آغاز مجمع عمومی، آن را به امضای اعضای حاضر برسانند .
تبصره۴- هیات رئیسه و هیأت نظارت بر انتخابات ، مکلفند در پایان رای گیری ، پس از شمارش و قرائت آرا به ترتیب حائزان اکثریت آرا ، اعضای اصلی و علی البدل هیأت مدیره ،بازرسان اصلی و علی البدل را در صورت جلسه مجمع عمومی تعیین نمایند .
تبصره ۵:هرگاه در مجامع عمومی ، شور و اخذ تصمیم در مورد موضوعات مطروح در دستور جلسه خاتمه نیابد ، هیات رئیسه مجمع با تصویب اکثریت اعضا می تواند اعلام تنفس نموده ، تاریخ جلسه بعدی را که حداکثر از سه هفته بیشتر نباشد ؛ معین کند . تمدید جلسه ، نیاز به دعوت و انتشار آگهی مجدد نخواهد داشت و نصاب لازم برای تشکیل جلسه همان نصاب قبلی می باشد که در صورت عدم تشکیل ، در مرحله بعدی ، مجامع عمومی طبق روال مندرج در این اساسنامه برگزار خواهد شد.
ماده ۱۷– چنانچه اعضای شرکت کننده در انتخابات ظرف یک هفته از تاریخ تشکیل مجمع عمومی عادی با ذکر دلایل به چگونگی انجام انتخابات کتباً اعتراض نمایند ، هیأت رئیسه و هیات نظارت بر انتخابات مکلف خواهند بود ، حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ رویت اعتراض ، به آن رسیدگی و نتیجه را به نحو مقتضی به اطلاع اعضای انجمن صنفی خصوصاً اعضای معترض برسانند و رونوشت آن را به وزارت کار و امور اجتماعی تسلیم نمایند .
تبصره – چنانچه اعتراض یا اعتراض های رسیده وارد باشد ، هیأت رییسه وهیات نظارت ، ابطال انتخابات را اعلام و به ترتیب مقرر در اساسنامه ، نسبت به دعوت مجمع عمومی و تجدید انتخابات ، اقدام خواهد شد .
ب – هیأت مدیره و وظایف و اختیارات آن
ماده ۱۸- تعداد اعضاء اصلی هیات مدیره ۵ نفر و تعداداعضاء علی البدل هیأت مدیره ۲ نفر و مدت زمان اعتبار فعالیت آن ۳ سال می باشد که با رای کتبی یا الکترونیکی و مخفی اعضاء حاضر در جلسه انتخاب می شوند و انتخاب مجدد آنان برای دوره های بعدی در صورت حفظ شرایط لازم ، بلامانع است هرگونه تغییر در تعداد یا مدت زمان اعتبارفعالیت هیات مدیره در اختیار مجمع عمومی عادی می باشد.
تبصره: انتخاب اشخاص حقیقی و یا حقوقی برای عضویت در هیات مدیره و بازرسی انجمن بیش از دو دوره متوالی امکان پذیر نیست مگر اینکه شخص متقاضی حداقل۴/۱آراء را کسب نماید.
ماده ۱۹- هیأت مدیره مکلف است، پس از قطعیت انتخابات ، ظرف یک هفته اولین جلسه خود راتشکیل و از بین خود ، رئیس ، نایب رئیس ، خزانه دار و از بین اعضای اصلی هیأت مدیره یا خارج از آن دبیر را انتخاب و صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی و اوراق تعهد آور را طی صورتجلسه ای به اطلاع اعضا برساند و نسخه ای از صورتجلسه مذکور را به همراه مدارک موردنیاز به منظور انجام مراحل ثبت ، به اداره کل تعاون کارورفاه اجتماعی آذربایجان شرقی ارایه نماید .
ماده ۲۰- جلسات عادی هیأت مدیره هرماه یک بار تشکیل و با حضوراکثریت اعضا
رسمیت می یابد و تصمیمات آن با آرا اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود و همچنین برحسب ضرورت ، بنا به دعوت رئیس، نایب رئیس یا یک سوم اعضای ، جلسه ی هیأت مدیره به طور فوق العاده تشکیل می گردد .
تبصره ۲- غیبت در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب، بدون ارایه دلیل موجه به عنوان استعفای شخصی از سمت هیأت مدیره تلقی می گردد و عضو یا اعضای علی البدل به ترتیب تقدم آرا جانشین عضو مستعفی خواهند شد. تشخیص موجه یا غیرموجه بودن برعهده هیأت مدیره خواهد بود .
ماده ۲۱- هیأت مدیره موظف است حداکثر ظرف یک ماه پس از به ثبت رسیدن مصوبات مجمع عمومی عادی در اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و دریافت گواهینامه ثبت وسایرمدارک شناسایی انجمن، به نام انجمن صنفی و با امضای مشترک صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی انجمن صنفی( رئیس و خزانه دار ) ، در یکی از بانک های کشور حساب باز نموده و وجوه متعلق به انجمن صنفی را در آن واریز نماید .
ماده ۲۲ – رئیس هیات مدیره و خزانه دار مشترکا صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی و کلاً مسئولان اداری و مالی انجمن صنفی بوده و حفظ کلیه اموال ، دارائی ها ، اسناد ، اوراق بهادار و دفاتر مالی انجمن به عهده آن ها می باشد .
تبصره – همه ی مکاتبات اداری و اوراق عادی انجمن با امضاء رئیس هیات مدیره یا دبیر و با مهر انجمن و کلیه اسناد مالی ، اوراق رسمی بهادار و قراردادهای تعهدآور که به تصویب هیات مدیره رسیده باشند ؛ با امضاء مشترک رئیس هیات مدیره و خزانه دار با مهر انجمن صنفی معتبر خواهد بود .
ماده ۲۳ – در صورت استعفا ، فوت ، از دست دادن شرایط، سلب عضویت یا غیبت غیر موجه در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب ، اعضای علی البدل با توجه به تقدم آرا جایگزین عضو یا اعضای مزبور خواهند شد . هیات مدیره مکلف است نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه به اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی اعلام نماید .
تبصره ۱- مادامی که اکثریت اعضای هیأت مدیره، سمت خود را حفظ نموده باشند، می تواند به فعا لیت خود ادامه دهد
۱ ۳ |
تبصره ۲- در صورت استعفا، فوت از دست دادن شرایط یا سلب عضویت اکثریت اعضای هیأت مدیره توسط مجمع عمومی فوق العاده ، انتخابات هیأت مدیره باید تجدید گردد. در این صورت بازرسان یا یک سوم اعضای انجمن صنفی می توانند مجمع عمومی عادی را برای انجام انتخابات دعوت نمایند. به هر حال چنانچه ظرف شش ماه در این زمینه اقدامی صورت نگیرد ؛ بازرسان یا یک سوم اعضا موظف هستند انحلال انجمن را به اطلاع اداره کل تعاون کارورفاه اجتماعی آذربایجانشرقی برساند .
ماده ۲۴ – هیأت مدیره موظف است دست کم سه ماه پیش از پایان دوره اعتبار قانونی، درمورد دعوت مجمع عمومی عادی به منظور تجدید انتخاب مسئولان انجمن صنفی اقدامات لازم را به عمل آورد .
تبصره – هیأت مدیره پس از پایان دوره ی مسئولیت ، تا تعیین هیأت مدیره جدید، مسئول حفظ کلیه دارائی ها واموال و اسناد و مدارک انجمن خواهد بود.
ماده ۲۵ – سایر وظایف و اختیارات هیأت مدیره :
۱- اجرای دقیق مفاد اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی .
۲- دعوت مجامع عمومی درموعدمقررو بررسی و تطبیق شرایط متقاضیان عضویت در انجمن صنفی.
۳- بررسی بودجه و گزارش مالی خزانه دار و پیشنهاد آن به مجمع عمومی .
۴- تشکیل مرتب و به موقع جلسات هیأت مدیره به منظور رسیدگی به امور جاری انجمن صنفی.
۵- تعیین محل اقامتگاه قانونی و دفتر مرکزی انجمن صنفی.
۶- انتخاب ومعرفی نماینده به مراجع ذی صلاح برای موارد خاص و معین.
۷- بررسی وضعیت مالی انجمن صنفی و اتخاذ تصمیم نسبت به هزینه های جاری و ضروری آن .
۸- همکاری برای تاسیس و تقویت شرکت های تعاونی و ایجاد امکانات رفاهی برای اعضا .
۹- وکالت و نمایندگی انجمن در مراجع و مجامع داخلی و بین المللی درحدود مقررات این اساسنامه .
۱۰- اتخاذ تصمیم در مورد پیمان های دسته جمعی و بررسی وتصویب آئین نامه های داخلی .
۱۱- تهیه گزارش عملکرد هیأت مدیره و ارایه آن به مجمع عمومی .
۱۲- تعیین و اعزام نمایندگانی برای شرکت در جلسات مراجع حل اختلاف و کمیته های مختلف نظیر حفاظت فنی و بهداشت کار و نظایر آن با رعایت قوانین و مقررات .
۱۳- تشکیل کمیته های مختلف (در صورت لزوم ) از قبیل کمیته حل اختلاف ، کمیته عضویت ، کمیته تدارکات و پشتیبانی ،کمیته امور حقوقی، کمیته رفاهی و سایر کمیته ها .
۱۴-هیأت مدیره مکلف است نتیجه حسابرسی قانونی امورمالی انجمن را در هرسال به مجمع عمومی عادی واداره کل تعاون کارورفاه اجتماعی استان ودرپایان دوره فعالیت به هیأت مدیره جدید انتخابی ارائه نماید
۱۵- همکاری و مسئولیت کامل تمامی اعضای هیات مدیره در اجرای قوانین مانند تشکیل پرونده مالیاتی و…
ماده ۲۶ – رئیس هیأت مدیره دارای وظایف و اختیاراتی به شرح ذیل است :
۱- مراقبت در حسن جریان امور انجمن صنفی و دعوت از اعضای هیأت مدیره برای تشکیل مرتب جلسه.
۲- اداره جلسات هیأت مدیره وتنظیم صورتجلسه ها با همکاری منشی یا دبیر جلسه و نظارت بر عملکرد اعضای هیات مدیره.
۳- ابلاغ تصمیمات و مصوبات مجامع عمومی وهیأت مدیره به دبیر وسایر مسئولان انجمن صنفی ، برای اجرا و پی گیری آن .
۴- امضای کلیه قرار دادها و احکام استخدامی کارشناسان، مشاوران، دبیر و سایر مسئولان انجمن صنفی که با تصویب هیأت مدیره استخدام یابه کار گمارده خواهند شد.
۵- امضای کلیه چک ها و اسناد و اوراق بهادار و تعهد آور (اعم از امضاء فیزیکی یا الکترونیکی) به اتفاق خزانه دار وممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفی (در امضاء الکترونیکی مهر موضوعیت ندارد).
۶- انجام سایر اموری که طبق وظایف عمومی یا تخصصی به موجب اساسنامه بر عهده رئیس قرار دارد.
تبصره- قسمتی از وظایف رئیس هئیت مدیره که مربوط به امور اداری می باشد، قابل واگذاری به دبیر انجمن خواهد بود.
۷-حضور در همایش ها و نمایشگاههای تخصصی منطقه ای و بین المللی طبق دعوتنامه های وارده و یا برحسب ضرورت
۸-مذاکره_ رایزنی- جلسات با مدیران و مسئولان ارگانها و نهادها ی ملی و منطقه ای در راستای اهداف انجمن و وظایف تخصصی آن
ماده ۲۷ – دبیرخانه انجمن صنفی تحت مسئولیت مستقیم دبیر انجمن و زیر نظر هیات مدیره به منظور اداره تشکیلات اجرایی و اجرای مصوبات هیأت مدیره در مرکز اصلی انجمن صنفی دایر و
می تواند دارای کارکنانی باشد که بنا به پیشنهاد رئیس هیأت مدیره یا دبیر و تصویب هیأت مدیره ، به کار گمارده می شوند .
ماده ۲۸ – وظایف واختیارات دبیر :
۱- حفظ و نگهداری کلیه اسناد و مدارک و صورتجلسات و سوابق اعضاء و دفاتر انجمن صنفی .
۲- انجام مکاتبات اداری و جاری انجمن صنفی .
۳- تهیه و صدور و ابلاغ دعوتنامه ها و امضای کارت های عضویت اعضاء به اتفاق خزانه دار انجمن .
۴- تهیه دفاتر « عضویت » و « امور مالی » با نظر وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی و همچنین دفاتر اندیکاتور و ثبت و صدور نامه ها .
۵- همکاری با مسئول آموزش و روابط عمومی در امور رفع مشکلات فراگیران و اساتید دوره های آموزشی و آزمون
۶- ابلاغ اساسنامه و بخشنامه ها و شیوه نامه های دولتی و سایر قوانین و مقررات قانونی برای آگاهی و استفاده مسئولان و اعضای انجمن صنفی .
۷- مهیا ساختن مکان تشکیل جلسات مجامع عمومی ، هیأت مدیره و بازرسان.
۸- ابلاغ مصوبات و تصمیمات ارکان انجمن و احکام و نامه های واصله از مراجع قانونی و
دستگاه های اداری به مسئولان مربوط.
۹- انجام سایر اموری که به نحوی با وظایف دبیرخانه ارتباط دارد.
تبصره- کارکنان دبیرخانه در برابر دبیر و دبیر نیز در برابر هیأت مدیره مسئول هستند .
۱۰- استخراج اطلاعات اعضا ، اقدامات لازمه جهت چاپ کارت عضویت به صورت فیزیکی یا نشر الکترنیکی در سایت انجمن
۱۱-صدور دعوتنامه جلسات ماهانه
ماده۲۹- وظایف نائب رئیس:
- بررسی واحدها مورد اجاره یا فروش جهت تعیین محل دفتر انجمن در موعد اتمام اجاره دفتر و اقدام جهت عقد قرارداد با همکاری خزانه دار با تائید نهایی رئیس انجمن و پیگیری و استقرار کامل دفتر در محل جدید
- مسئول برگزاری همایش ها و سمینارها
- مسئول نظارت بر نحوه عملکرد کمیته های تخصصی انجمن
- مسئول تامین اینترنت – خط تلفن – خط موبایل – سامانه های پیامکی انجمن با همکاری خزانه دار
- برگزاری جلسات ماهانه و یا اضطراری در نبود رئیس انجمن
- حضور در جلسات دعوت شده از سوی ارگانها ، انجمنها در نبود رئیس انجمن و یا تفیض اختیار به ایشان ، بعنوان نماینده رئیس هیات مدیره
- مسئول نظارت نحوه مدیریت دوره های آموزشی و پششتیبانی آن
ماده ۳۰- وظایف واختیارات خزانه دار :
خزانه دار مسئول امور مالی انجمن صنفی بوده ودارای وظایف واختیاراتی به شرح ذیل است :
۱- امضای همه چک ها و اسناد و اوراق تعهد آور اعم از امضاء فیزیکی یا الکترونیکی به اتفاق رئیس هیأت مدیره و ممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفی(نکته: در امضاء الکترونیک مهر فیزیکی موضوعیت نخواهد داشت).
۲- اداره امور مالی انجمن ، تهیه و تنظیم دفاتر واسناد و صورتجلسات مالی و رسیدگی و حفظ
حساب های انجمن صنفی و ارائه گزارشات در صورت لزوم به اداره دارایی و غیره .
۳- رسیدگی بر صحت اسناد و مدارک تنظیم شده در مورد کلیه دریافت ها و پرداخت ها و تایید و امضای صورت حساب های مربوط .
۴- امضا و صدور کارت عضویت اعضا و به اتفاق رئیس هیأت مدیره یا دبیر .(در صورت صدور کارت عضویت الکترونیکی موضوعیت ندارد)
۵- نظارت برخرید ، فروش، اجاره و هر نوع عمل فعالیت ومسؤولیت درحفظ اموال منقول ، غیر منقول، وجوه ، اسناد ، مدارک مالی وصحت معاملات انجمن صنفی .
۶- ثبت کلیه دریافتی ها وهزینه های انجمن صنفی در دفاتر رسمی انجمن صنفی .
۷- پیش بینی بودجه و هزینه های یک ساله انجمن صنفی و تسلیم آن به هیأت مدیره برای ارایه به مجمع عمومی .تبصره ۱- خزانه دار موظف است هر سال قبل از تشکیل مجمع عمومی سالانه، زمینه لازم برای انجام حسابرسی قانونی ازامور مالی انجــمن صنفی برای ارایه به مجمع عمومی واداره کل تعاون کارورفاه اجتماعی استان اقدام ورونوشت آن را در اختیار بازرسان و اعضاء انجمن قرار دهد .
تبصره۲- خزانه دار موظف است درهر مورد بنا به تقاضای بازرسان ،کلیه دفاتر واسناد مالی انجمن صنفی را برای رسیدگی در محل انجمن صنفی در ازای رسید و برای مدت معین ، در اختیار آنان قرار دهد .
ماده۳۱_ وظایف مسئول آموزش و روابط عمومی:
- مسئول تدوین برنامه های آموزشی
- مسئول نظارت بر نحوه برگزاری دوره های آموزشی
- ثبت حضورغیاب فراگیران حاضر در دوره های آموزشی ظرف مهلت مقرر
- همکاری با نائب رئیس در برگزاری همایش ها و سمینارها
- کلیه اطلاع رسانی های عمومی – تهیه مطالب آموزشی برای صفحات مجازی و اینترنت و …
ج – بازرس یا بازرسان ، حدود وظایف واختیارات آنان
ماده۳۲ – تعداد بازرسان انجمن اعضاء اصلی۱ نفر و علی البدل۱ نفر بوده که با رای کتبی ومستقیم اعضا از بین کاندیداهای واجد شرایط عضو انجمن برای مدت ۳سال انتخاب می شوند و تجدید انتخاب آنان برای دوره های بعدی مشروط به حفظ شرایط لازم بلامانع است.
تبصره- در صورت استعفا ، فوت ، از دست دادن شرایط انتخاب یا سلب عضویت آنها ، بازرس یا بازرسان علی البدل برای بقیه دوره جانشین و عهده دار وظایف آنان خواهند بود.
ماده۳۳- وظایف و اختیارات بازرسان :
۱- نظارت بر همه ی اقدامات هیأت مدیره و دبیر در حدود مقررات این اساسنامه وهمچنین مراقبت در همه ی امور مربوط به دعوت مجامع عمومی عادی و فوق العاده .
۲- رسیدگی و نظارت بر دفاتر واوراق و اسناد مالی و هزینه های انجمن صنفی و مراقبت درحسن جریان امور مالی و اداری انجمن صنفی.
۳- پی گیری و رسیدگی به شکایات اعضا و در صورت لزوم تهیه گزارش و ارایه به اداره کل تعاون کارورفاه اجتماعی استان و همچنین ارایه رونوشت گزارش به هیأت مدیره یا مجمع عمومی(حسب مورد ).
۴- رسیدگی واظهار نظر درمورد گزارش مالی برای ارایه به مجمع عمومی .
۵- اقدام به دعوت و تشکیل مجمع عمومی در صورت لزوم ، با توجه به اختیارات مندرج در این اساسنامه .
۶- شرکت در جلسات هیأت مدیره(درصورت دعوت)، بدون داشتن حق رای .
تبصره- بازرسان باید پیش از تاریخ تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی وکلیه محاسبات انجمن صنفی را رسیدگی و نظر مثبت یا منفی خود را به دبیرخانه انجمن صنفی تسلیم نمایند . همچنین بازرسان ملزم هستند اقدامات خود را حداقل سالی یک بار در مجمع عمومی سالانه به طور کتبی و رسمی گزارش نمایند .
فصل چهارم/سایر مقررات
ماده ۳۴- کاندیداهای عضویت در هیأت مدیره ، هیات داوری و بازرسان ، اعضای حقیقی یا نمایندگان اعضای حقوقی ( شامل رییس هیات مدیره یا یکی دیگر از اعضای هیات مدیره یا مدیر عامل ) بوده که بایستی دارای شرایط زیر باشند :
۱- تابعیت جمهوری اسلامی ایران . ۲- عدم وابستگی به احزاب و گروه های سیاسی غیرقانونی .
۳- نداشتن سوء پیشینه کیفری که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی شده باشد . ۴- عدم اعتیاد به مواد مخدر.
۵-دارابودن مدرک تحصیلی مرتبط با مقطع تحصیلی لیسانس و به بالا.(این بند قطعی بوده و امکان تغییر تحت هیچ شرایط را ندارد)
تبصره۱: کاندیداهای هیات مدیره وبازرسان بایستی در تمامی مقاطع تحصیلی (کاردانی- کارشناسی –کارشناسی ارشد و… ) دارای رشته تحصیلی مرتبط باشند و صرف آخرین مقطع تحصیلی مورد تائید نمی باشد.
تبصره۲:افرادی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی به بالادر رشته های فنی و مهندسی(برق-عمران-مکانیک)در صورت داشتن حدقل ۱۰سال سابقه کار با سمت مسئول ایمنی و بالاتر درصورت ارائه مستندات لیست بیمه مورد تائید با سمت مورد اشاره از مقطع کاردانی مرتبط معاف می باشند.
۶- حداقل ۳سال سابقه عضویت کامل بدون قطع عضویت در انجمن صنفی مربوط، منتهی به زمان کاندیداتوری و ادامه عضویت.
تبصره – کاندیداهای اولین دوره هیأت مدیره و بازرسان از شرط مقرر در بند ۶ معاف هستند .
تبصره ۱- هرکارخانه/مراکزدرمانی/شرکتهای مادرکارفرمایی مانند شرکت گاز-آب وفاضلاب-معادن و امثالهم (مثال: ممکن است یک پروژه یا یک کار از طرف کارفرمای مادر در یک محدوده جغرافیایی به چندین کارفرما برای کارهای مختلف واگذارگردد)فقط یک نفر رابه عنوان کاندیداهای عضویت درهیات مدیره یا بازرسان میتواند معرفی نماید. که ملاک تائید درصورت معرفی بیش از یک نفر میزان تحصیلات مرتبط-سابقه عضویت درانجمن -سابقه کار- ملاک عمل قرارخواهد گرفت
تبصره ۲- در صورت استعفا از عضویت ، اخراج و یا انحلال شرکت عضوی که نماینده آن در ارکان انجمن صنفی دارای سمتی است ماموریت آن نماینده نیز به تبع شرکت متبوع و منتفی خواهد شد .
تبصره ۳ – چنانچه نماینده اشخاص حقوقی عضو پس از انتخاب در ارکان انجمن صنفی( هیات مدیره – بازرسان ) به هر دلیلی از عضویت در شرکت متبوع خود خارج گردد ، پس از اعلام شرکت به خودی خود از سمتی که در انجمن صنفی دارد معزول و هیچگونه سمتی در انجمن صنفی نخواهد داشت و سمت نامبرده به عضو علی البدل تفویض و در صورت نیاز ، براساس مقررات انتخابات به عمل خواهد آمد .
ماده ۳۵ – در اجرای ماده ۱۸ آئین نامه انجمن های صنفی و کانون های مربوط ، به منظور نظارت بر انتخابات ، ثبت و آموزش اعضاء ، هر دوره حداقل ۵ درصد حق عضویت دریافتی از اعضا به حساب اعلام شده از طرف اداره کل تعاون کارورفاه اجتماعی استان واریز خواهد شد
ماده ۳۶ – در صورت بروز اختلاف بین اعضای هیات مدیره با یکدیگر یا هیات مدیره با بازرسان و یا اعضای انجمن صنفی با هریک از اعضای هیات مدیره یا بازرسان ، حل آن می تواند در وهله اول از طریق هیات داوری صورت گیرد . به این منظور در صورت درخواست هریک از طرفین اختلاف ، مجمع عمومی فوق العاده با رعایت مقررات مربوط تشکیل و از بین خود ۳ یا ۵ نفر را برای حل اختلاف انتخاب می نماید. در صورت عدم پذیرش رای هیات داوری از سوی طرفین اختلاف ، نظر اداره کل تعاون کارورفاه اجتماعی استان لازم الرعایه خواهد بود.
تبصره – هیات داوری پس از صدور رای خود ، منحل می گردد .
ماده ۳۷- مسئولان انجمن صنفی، مکلفند هر نوع مدارک، دفاتر و اسناد مورد درخواست اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان را برای بررسی در محل انجمن یا خارج از آن ، در اختیار آن قرار دهند .
ماده۳۸- انجمن صنفی در موارد زیر منحل می گردد :
۱- در صورت تصویب مجمع عمومی فوق العاده. ۲- گذشت شش ماه از تاریخ پایان اعتبار هیأت مدیره وعدم تجدید انتخابات آن.
۳- در صورت صدور رأی قطعی از طرف مراجع قضایی کشور.
تبصره۱- انحلال انجمن ، موجب تضییع حق یا اسقاط تکلیف دو طرف قرار داد منعقده قبلی نخواهد بود.
تبصره ۲- چنانچه انجمن بنا به تصویب مجمع عمومی فوق العاه منحل گردد، مجمع مذکور مکلف است در همان جلسه از بین اعضای با سواد و با سابقه و مطلع حاضر در جلسه نسبت به انتخاب سه یا پنج نفر به عنوان اعضای هیأت تصفیه اقدام و نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه، به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نماید .
تبصره ۳- چنانچه انجمن صنفی به لحاظ عدم تجدید انتخابات هیات مدیره در مهلت مقرر قانونی یا براساس رای مراجع قضایی منحل گردد و برگزاری مجمع عمومی فوق العاده امکان پذیر نباشد ، حداکثر ظرف دو هفته بازرسان ورییس هیات مدیره با نظارت اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان این وظیفه را به عهده خواهند داشت که درصورت عدم وجود، هیأت تسویه ای مرکب از ۳ یا ۵ نفر از اعضای با سواد و با سابقه و مطلع انجمن صنفی ، با نظارت اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان تشکیل گردد .
ماده ۳۹ – چنانچه حداکثر تا پایان دوره ی اعتبار هیات مدیره ، نسبت به برگزاری مجمع عمومی و تجدید انتخابات هیات مدیره اقدام نشده باشد ؛ بازرسان نسبت به تشکیل مجمع عمومی و انجام انتخابات به اعضا اخطار می دهند . پس از اخطار بازرسان، یک سوم اعضای انجمن حداکثر تا شش ماه فرصت دارند نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اقدام نمایند و چنانچه در این مدت ( حداکثر ۶ ماه پس از پایان دوره اعتبار هیات مدیره ) ، تجدید انتخابات صورت نگرفته باشد ، بازرسان یا یک سوم اعضای انجمن مکلف هستند انحلال انجمن را به اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان و در صورت دارا بودن عضویت کانون ، به کانون ذیربط نیز اعلام نمایند .
ماده ۴۰- هیأت تصفیه مکلف است حداکثر ظرف ۶ ماه با هماهنگی و راهنمایی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان به همه ی حساب های انجمن رسیدگی نموده، لیست کاملی از کلیه دارائی های انجمن صنفی شامل اموال منقول و غیر منقول و همچنین صورتی از بدهی های انجمن را تهیه نموده، دارائی انجمن را پس از تصفیه همه حساب هـای بدهکـاران و بستانکـاران و تأدیه بدهی ها، ضمن تنظیم و امضـای صورتجلسه ای مابقی را در صورت مازاد با نظارت اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان در اختیار کانون استان قرار دهند .
ماده ۴۱- هر گونه ابهامی در اجرای مقررات این اساسنامه ،تابع نظر اداره کل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان می باشد .
ماده۴۲ : هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه ، پس از موافقت و ثبت اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان قابل اجرا می باشد
.ماده۴۳- مهلت های مندرج در اساسنامه بدون احتساب روزهای تعطیل خواهد بود .
این اساسنامه در ۴ فصل و ۴۵ماده و۵۶ تبصره در تاریخ۷تیر۱۴۰۱ با اکثریت آرا به تصویب مجمع عمومی فوق العاده انجمن صنفی کارگری ایمنی – بهداشت حرفه ای ومحیط زیست ((HSE استان آذربایجان شرقی رسید .
محل امضای اعضای هیأت رئیسه مجمع :
ردیف | سمت | نام و نام خانوادگی | محل امضاء |
۱ | رئیس مجمع |
| |
۲ | نایب رئیس مجمع |
| |
۳ | منشی مجمع |
|